1 sept 2010

PETITA MEMÒRIA DEL TEMPS ESTIVAL EXHAURIT

Ara Setembre, temps de verema, i jo recullo en forma de record aquest raïm metafóric per licuar-ho i beure-me'l en les fredes i curtes tardes d'hivern; penso en això no per capritx, "Vinyes verdes vora el mar"-i ara evoco el poema de Josep Maria de Segarra- m'acompanyat en llarges caminades, en suaus trajectes en cotxe, davant la finestreta lateral tota un terra de verdor a punt d'esclatar impressionà moltes estones els meus ulls. Paisatges càlids de la Terra Alta i del Languedoc (estimada terra catalana del nord) han colorit les postes de tranquil.les i desestressats capvespres. No he agafat avions, ni m'ha inquietat una possible vaga de controladors, ni una platja curulla d'humanitat, ni m'he posat un polsereta de consum lliure d'un complex hoteler transoceànic, ni m'he perdut en una petita ciutat flotant al Mediterrani, a prop de casa nostra encara hi ha molta bellesa.
Hem fet cultura, i el meu fill ha aprés que son bonics els claustres del monastirs:d'Elna, de Sant Marti de Canigó, de Miquel de Cuixá. Va jugar a soldats dins els murs del Fort Liberia amb seva espasa de fusta. No volia sortir del museu del perfums de Mosset, jugava a identificar olors, i jo mateixa vaig pensar que tenim una mica atrofiat el sentit de l'olfacte. Ha descobert la força del sol en una visita al forn solar de Montlluís, aquell procés químic crec que mai l'oblidará. Ha sabut que al 1659 un rei (que ja només creu en el mags) va quedar-s'hi una part de la nostra Catalunya.
I a la Terra Alta hem fet història, entre remullades als tolls i passeigs per les vies verdes, passant pels Espais de la Batalla de l'Ebre (Corbera de l'Ebre, Vilalba dels Arcs, Batea, Pinell del Brai, la Fatarella)i jo li traduïa adaptant el meu llenguatge a la cognició del sis anys, i ell tot expectant m'escoltava.
I les nit sopàvem amb productes de l'hort i acompanyats de vinets D.O Terra Alta divisant un cel clar tot jugant identificar constel.lacions. Tots aquests fotogrames els rescataré als vespres laborables farcits de feina i obligacions.

1 comentario: